<html><head><meta http-equiv="Content-Type" content="text/html charset=utf-8"></head><body style="word-wrap: break-word; -webkit-nbsp-mode: space; -webkit-line-break: after-white-space;" class="">Dear all Bolin Centre PhD Students,<div class=""><br class=""></div><div class=""><b class=""><font color="#f1865e" class="">Opportunity</font></b></div><div class="">The Bolin Centre organizes the Bolin Days for Youngsters every year in May, and this is a perfect opportunity to take a break from your serious research & studying and have <span style="color: rgb(241, 134, 48);" class="">some serious fun with children</span><font color="#f18630" class=""> </font>while explaining climate research. To make this fantastic offer even better the Bolin Centre will actually <span style="color: rgb(241, 134, 48);" class="">pay you to do it!</span></div><div class=""><br class=""></div><div class=""><b class=""><font color="#f1865e" class="">Some requirements</font></b></div><div class=""><ul class="MailOutline"><li class="">That you are able to speak at least rudimentary Swedish (accent and bad grammar is perfectly all right)</li><li class="">That you are available 9 and/or 10 May and can set aside some time before to learn the task</li><li class="">That you like to have fun!</li></ul></div><div class="">We need 2-3 persons for every station and an actor in a play. It is a “first shouting” selection of participants</div><div class=""><br class=""></div><div class=""><br class=""></div><div class=""><b class=""><font color="#f1865e" class="">What we offer</font></b></div><div class="">[in Swedish as you have to be able to speak it anyway]</div><div class=""><br class=""></div><font color="#f1865e" class=""><b class=""><i class="">Klimatskola</i></b><br class=""></font>Möt klimatforskare och ta reda på mer om klimatet! Med ”hands-on” aktiviteter upptäcker eleverna hur vårt klimat styrs genom fyra aktiviteter som alla får prova på:<div class=""><ul class="MailOutline"><li class="">Världens puzzel</li><ul class=""><li class="">Med kontinenterna som pusselbitar visar eleverna hur världen ser ut idag samt bygger ihop urtidens jättekontinent Pangea. Vi upptäcker kontinenternas rörelser som förklarar hur berg och hav bildas och försvinner. Eleverna diskuterar bevis för att klimatet varierat under jordens historia.</li></ul><li class="">Frätande hav</li><ul class=""><li class="">Eleverna får lära sig vad pH-värde är och undersöka vilka vardagsämnen som är sura respektive basiska. Havens reaktion på en ökad halt koldioxid i luften illustreras genom att eleverna får blåsa utandningsluft i en E-kolv med vatten och pH-indikator. Och, vad händer med snäckor och koraller när havens pH ändras?</li></ul><li class="">Havsrörelser</li><ul class=""><li class="">Eleverna får experimentera och kolla på skiktningar mellan salt och sött vatten. Forskarna förklarar varför jordens vädersystem roterar och det demonstreras sedan praktiskt med en roterande vattenlaboration med virvlar i olika färger.</li></ul><li class="">Digitala globen</li><ul class=""><li class="">Bolincentret har en digital glob som kan visa film på den sfäriska ytan. Men hjälp av den visar vi hur jorden ser ut, förklarar hur vädersystemen fungerar och diskuterar kontinentalplattornas rörelser, vulkaner och jordbävningar med eleverna.</li></ul></ul><b class="">Målgrupp: <span class="Apple-tab-span" style="white-space:pre">       </span></b>Åk 3–5<br class=""><b class="">Plats: <span class="Apple-tab-span" style="white-space:pre">            </span></b>Naturens Hus i Bergianska trädgården, Stockholm<br class=""><b class="">Datum:</b> <span class="Apple-tab-span" style="white-space:pre">             </span>9–10 maj</div><div class=""><b class="">Upplägg:</b></div><div class=""><ul class="MailOutline"><li class="">Arbetsdag för de som jobbar: 8:00–16:00</li><li class="">4 stationer med sessioner om 20 minuter/station</li><li class="">1 klass delas upp i grupper om 4-8 personer som sedan roterar</li><li class="">4 sessioner på raken under varje pass</li></ul><b class="">Tider:</b><br class=""><ul class="MailOutline"><li class="">8:00 Alla som bemannar stationerna på plats för att rigga</li><li class="">9:00–10:30 Klass 1</li><li class="">11:00–12:30 Klass 2</li><li class="">12:30–14:00 Lunch, medtag matsäck</li><li class="">14:00–15:30 Klass 3</li></ul><b class="">Stationer:</b></div><div class=""><ul class="MailOutline"><li class="">Världens puzzel</li><ul class=""><li class="">Behöver 2 personer per dag</li><li class="">Måndag 9 maj: Charlotta Flodin och <font color="#f1865e" class="">XX</font></li><li class="">Tisdag 10 maj: Charlotta Flodin och <font color="#f1865e" class="">XX</font></li></ul><li class="">Frätande hav</li><ul class=""><li class="">Behöver 3 personer per dag</li><li class="">Måndag 9 maj:<font color="#f1865e" class=""> Henrik Swärd?, XX, XX</font></li><li class="">Tisdag 10 maj: <font color="#f1865e" class="">Henrik Swärd?, XX, XX</font></li></ul><li class="">Havsrörelser</li><ul class=""><li class="">Behöver 3 personer per dag</li><li class="">Måndag 9 maj:<font color="#f1865e" class=""> XX, XX, XX</font></li><li class="">Tisdag 10 maj: <font color="#f1865e" class="">XX, XX, XX</font></li></ul><li class="">Digitala globen</li><ul class=""><li class="">Behöver 2 personer per dag</li><li class="">Måndag 9 maj: <font color="#f1865e" class="">XX, XX</font></li><li class="">Tisdag 10 maj: <font color="#f1865e" class="">XX, XX</font></li></ul></ul><div class=""><font color="#f1865e" class=""><br class=""></font></div></div><div class=""><font color="#f1865e" class=""><b class=""><i class="">Klimattåget</i></b><br class=""></font>Hur ser jorden att ut om klimatet är varmare, eller kallare, eller blötare? Med den interaktiva teatern klimattåget åker barnen med på en forskningsresa tillbaka i tiden för att lära sig om forntidens klimat. Akta er för dinosaurien!<b class=""> </b><br class=""><b class="">Målgrupp:<span class="Apple-tab-span" style="white-space:pre">     </span></b>F–åk 2<br class=""><b class="">Datum:     <span class="Apple-tab-span" style="white-space:pre"> </span></b>13 maj<br class=""><b class="">Plats: </b><span class="Apple-tab-span" style="font-weight: bold; white-space: pre;">                </span>U36, Geovetenskapernas Hus, Campus Frescati, Stockholms universitet<br class=""><b class="">Upplägg:</b></div><div class=""><ul class="MailOutline"><li class="">Arbetsdag för de som jobbar: 8:30–15:00</li><li class="">4 föreställningar</li><li class="">1 klass per föreställning</li></ul><b class="">Tider:</b><br class=""><ul class="MailOutline"><li class="">8:30 Alla skådespelare på plats</li><li class="">9:00–10:00 Föreställning</li><li class="">10:15–11:15 Föreställning</li><li class="">11:15–12:20 lunch för skådespelarna, medtag matsäck</li><li class="">12:30–13:30 Föreställning</li><li class="">13:45–14:45 Föreställning</li></ul><b class="">Medverkande:</b><br class=""><ul class="MailOutline"><li class="">Carl von Linné – Ann Franzén</li><li class="">Chaufför – Alasdair Skelton</li><li class="">Mekaniker – Elisabeth Däcker</li><li class="">Tidsfurste – Malin Andersson</li><li class="">Hav – Charlotte Flodin</li><li class="">Vulkan – <font color="#f1865e" class="">XX</font></li><li class="">Dinosaurie – <font color="#f1865e" class="">Liam Brannigan?</font></li></ul></div><div class=""><br class=""></div><div class="">You will be reimbursed either with real money(!) or by prolongation of your PhD time (this is under investigation)</div>If you have any questions or would like to participate, please contact me!<div class=""><br class=""><div class="">
<div style="color: rgb(0, 0, 0); letter-spacing: normal; orphans: auto; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: auto; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; word-wrap: break-word; -webkit-nbsp-mode: space; -webkit-line-break: after-white-space;" class=""><div style="color: rgb(0, 0, 0); letter-spacing: normal; orphans: auto; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: auto; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; word-wrap: break-word; -webkit-nbsp-mode: space; -webkit-line-break: after-white-space;" class=""><div style="letter-spacing: normal; orphans: auto; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: auto; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; word-wrap: break-word; -webkit-nbsp-mode: space; -webkit-line-break: after-white-space;" class=""><div style="letter-spacing: normal; orphans: auto; text-align: start; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: auto; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; word-wrap: break-word; -webkit-nbsp-mode: space; -webkit-line-break: after-white-space;" class="">Best regards,<br class="">Karin<br class=""><br class=""><font color="#004072" class=""><b class="">Dr. Karin Jonsell</b><br class="">Scientific Coordinator<br class=""><br class=""><b class="">Bolin Centre for Climate Research</b><br class="">Stockholm University<br class="">SE-106 91 Stockholm, Sweden<br class=""><br class="">Visiting address: Room S314, Geoscience Building at Frescati, Svante Arrhenius väg 8, Stockholm</font><div class=""><font color="#004072" class="">Phone: +46 (0)8 674 75 97</font></div><div class=""><font color="#004072" class="">Mobile: +46 (0)70 206 2445<br class="">E-mail: <a href="mailto:karin.jonsell@su.se" class="">karin.jonsell@su.se</a></font></div><div class=""><font color="#004072" class=""><br class=""><a href="http://www.bolin.su.se" class="">www.bolin.su.se</a></font></div><div class=""><font color="#004072" class=""><br class=""></font></div><div class=""><font color="#004072" class=""><i class="">The Bolin Centre for Climate Research is a collaboration between Stockholm University, KTH and the Swedish Meteorological and Hydrological Institute.</i><br class=""></font><br class=""><br class=""><br class=""><br class=""><br class=""><br class=""><br class=""><br class=""><br class=""><br class=""><br class=""><br class=""><br class=""><br class=""></div></div></div></div></div>
</div>
<br class=""></div></body></html>