[SocBiN] nano-CAGE, eRNA & postdocs

Albin Sandelin albin at binf.ku.dk
Thu Oct 31 13:32:58 CET 2013

On Oct 31, 2013, at 1:08 PM, Robert Månsson <robert.mansson at ki.se> wrote:

> [...]
>
> Vi träffades som hastigast när du höll föredrag på KI/Huddinge för ett tag sen. Jag är en av stackarna på HERM som delar kontor med Julian Walfridsson.
>
> Hade två grejor på tapeten här.
>
> Skulle vilja kunna titta på eRNA i hematopoietiska stam/progenitor celler och du visade ju snyggt att man ser det i CAGE datan. Har du någon uppfattning om man kan få ut samma data från någon variant av nano-CAGE (vi är intresserade av hematopoietiska protenitorer så ug RNA är inte att prata om) och är det något som du skulle vara intresserad av att ge dig på?

Vi har inte kollat på det specifikt, men jag är tveksam till om man ser det, för metoden är oerhört mycket mer noisy än CAGE - det är ganska likt RNA-seq. Så, nej, inte speciellt intresserad…med CAGE kan man teoretiskt set komma ner till 300 ng, men då ska RNA vara extremt bra, och det sker is stort  sett bara i cellinjer. Du kan också snacka med Carsten Daub på KI  som är på ungefär samma nivå som mig med CAGE.

> Och sen eftersom jag ändå skriver till dig. Är på G att rekrytera två postdocs till (en bioinformatiker och en molekylärbiolog om möjligt). Du råkar inte ha någon att rekommendera?
>
> Annonserna är här:
> https://ki.mynetworkglobal.com/en/what:job/jobID:27254/where:4/
>
> https://ki.mynetworkglobal.com/en/what:job/jobID:27253/where:4/

Inte rakt av, men jag har just lag upp det på vårt student-linkedin-grupp. Du kan också testa "socbin at sbc.su.se" <socbin at sbc.su.se>
 som är en mailinglista för nordiska bioinformatikgrupper (och en massa andra).

Mvh,
Albin